Slaapproblemen, pak het direct aan

Dat slaapproblemen ongezond zijn voor lichaam en geest, weten we. Er is dan ook veel onderzoek verricht naar de impact van een ongezond slaappatroon. Wie amper een weekje minder dan zes uur per nacht slaapt, kan de werking van ruim 700 genen schaden. Hoe groot de schade precies kan zijn op korte en of lange termijn is voor iedereen anders. De mogelijke impact van slaapproblemen kunnen zeer ernstig zijn zoals onlangs gepubliceerd werd in de Huffington Post.

 

Slaapproblemen

Gevolgen van slaapproblemen:

Iedereen heeft zijn eigen grens maar de gevolgen van één nachtje slecht slapen kunnen al behoorlijk hevig zijn. Gelukkig herstel je weer snel van deze klachten als het bij één nacht blijft. Maar voor wie deze klachten structureel worden kunnen de gevolgen groot zijn. Begrijpen waardoor je slecht slaapt en wat je anders kan doen om rust te houden zijn belangrijk in het voorkomen dat klachten structureel worden.

 

Hongerig
Studies hebben aangetoond dat te weinig slaap je doet hunkeren naar grotere porties en vooral naar voeding met veel vetten en koolhydraten. Wie vermoeid gaat winkelen, grijpt dan ook onbewust veel vaker naar ongezonde dingen.

 

Ongevallen
Zes uur of minder slapen ’s nachts verdriedubbelt het risico op een verkeersongeval. Na amper één nachtje zwakt je oog-handcoördinatie namelijk al af. Of je nu achter het stuur zit of niet, slaaptekort tast je motoriek en coördinatie aan.

 

Uiterlijk
Schoonheidsslaapjes zijn geen fabel. Wie onvoldoende slaapt, zal er voor anderen vrijwel meteen ongelukkiger en ongezonder uitzien. Het blijkt zelfs dat chronische slaapproblemen op lange termijn bijdraagt aan een snellere veroudering van de huid.

 

Concentratie

Meestal herken je het wel, dat je na een nacht slecht slapen veel minder je aandacht erbij kan houden. Je focus en geheugen worden aangetast door slaap. Goede slaap is bepalend is voor het vormen van langdurige herinneringen en draagt bij aan betere concentratie.

 

Emoties
Dat je kort af reageert of snel geraakt bent kan ook een gevolg zijn van slaapproblemen. Onderzoek aan de Harvard Medical School heeft aan de hand van hersenscans aangetoond dat slaaptekort het emotiecentrum in je brein tot 60 procent reactiever maakt. Hierdoor kan je emotionele gebeurtenissen minder goed relativeren en dus ook behoorlijk ongecontroleerd kan reageren.

 

Zodra slaap klachten over gaan in structurele slaapproblemen kunnen de gevolgen op je functioneren groot zijn. Onderzoek heeft aangetoond dat slaap klachten naast bovenstaande klachten ook kunnen bijdrage aan diabetes, hart en vaatziekten of verslechterde vruchtbaarheid.

 

Slaapproblemen

 

 

 

 

 

 

       

Wat kan je zelf doen bij slaapproblemen:

Slaap klachten en oplossingen zijn voor iedereen anders. Er is een groot verschil tussen de gevolgen van een keer slecht slapen of structurele problemen om goed te slapen. Om te voorkomen dan een aantal slechte nachten over gaan in structurele problemen is het belangrijk dat je relativeert en je niet te druk maakt. Je lichaam en brein zijn een sterk geheel en hebben de mogelijkheid om weer snel te herstellen van een aantal slechte nachten:

 

  1. Bewegen en sporten dragen in grote mate bij aan je mentale en fysieke gezondheid. Het draagt bij aan een betere nachtrust.
  2. Maak je niet te druk als je één nacht slecht geslapen hebt, er is geen reden om aan te nemen dat je morgen weer slecht slaapt.
  3. Probeer te begrijpen waarom je slecht slaapt. Het kan helpen om dit met iemand te bespreken.
  4. Bepaald licht, zoals dat van een tv of tablet activeren je brein en dat kan ervoor zorgen dat het moeilijk is om in slaap te komen.
  5. Veel mensen met slapeloosheid zijn gebaat bij een vast ritme, vaste tijden dat je naar bed en een vast ritueel voor het slapen gaan.

 

Behandeling van slaapproblemen 

 

De gevolgen van slapeloosheid kunnen groot zijn als je slaap klachten structureel zijn. Het komt helaas vaak voor en veel mensen herkennen hoe moeilijk het is om goed te slapen. Er is veel wat jezelf kan doen. Heb je het gevoel dat je de slaap klachten niet zelf kan oplossen zijn er verschillende behandelingen die je daarbij kunnen helpen.

 

Een slaap coach of psycholoog kan je helpen om beter te begrijpen waarom je slecht slaapt. Vervolgens kan een psycholoog samen met jou een actieplan maken om aan deze oorzaken te werken. Doormiddel van opdrachten en oefeningen kan je jezelf trainen om terug in een gezond slaapritme te komen. Daarnaast is een juiste balans in je lichaam en brein belangrijk voor een goede nachtrust. Een behandeling op basis van biofeedback kan je helpen om beter om te gaan met druk en beter te leren ontspannen.

 

Psychologie praktijk BrainNetwork is gespecialiseerd in biofeedback behandelingen in combinatie met coaching. In de praktijk zien we veel positieve effecten van het combineren van deze technieken om op korte termijn een effecten en langdurige oplossing te bieden voor slaapproblemen.

 

www.brainnetwork.nl  / Bron; AD rubriek gezondheid

× Direct contact opnemen