Waarom slaap je slecht?

Ik heb last van slapeloosheid, maar wat is dan normaal slapen?

Slapeloosheid kan een enorme impact hebben op je functioneren. Slapen is belangrijk voor je mentale en fysieke gezondheid. Het maakt je veerkrachtig en zorgt ervoor dat je lichaam en brein tot rust kan komen en kan herstellen.

Het is moeilijk te bepalen wat een normaal slaappatroon is. We spreken vaak over 8 uur per nacht. Maar wat voor de één genoeg is, geldt misschien niet voor de ander. Hoe je wakker wordt, zegt veel over de slaap die je nodig hebt. Word je moeilijk en vermoeid wakker dan is dat duidelijk een signaal dat je niet voldoende uitgerust bent. De kwaliteit van je slaap is ook belangrijk. Je kan 10 uur in je bed liggen maar als je niet goed kan rusten en ontspannen in die tijd, kan dit nog altijd te kort zijn. Gelukkig kan iedereen wel tegen een keer een slecht nacht en herstellen we daar weer snel van. Komt het echter vaker voor kan, dan kunnen slaapproblemen gevolgen hebben voor je gezondheid.

Slecht slapen

Wat is slecht slapen:

We kunnen spreken van slecht slapen als je meer dan 2 of 3 keer per week wakker ligt. Met als gevolg dat je functioneren overdag aangetast wordt. Onder slecht slapen verstaan we:

  • Moeite met in slapen
  • Gedurende de nacht vaker wakker worden
  • Piekeren en wakker liggen
  • In de ochtend te vroeg wakker worden

Of er sprake is van slapeloosheid merk je vooral aan je eigen functioneren. Ben je overdag vaak moe, heb je moeite met concentreren en ben je snel van je stuk? Dit zijn signalen dat je mogelijk te weinig goede slaap hebt gehad.

Waarom slaap je slecht?

Er is geen eenduidig antwoord.  De kwaliteit van je slaap wordt door veel factoren bepaald. Als je slecht slaapt kan dat door verschillende oorzaken komen.  Je eigen gedachten spelen hier vaak een belangrijke rol in. Als je eenmaal een paar nachten slecht geslapen hebt, kan dit leiden tot een negatieve gedachten over je slaap.

  • Als ik zo weinig slaap kan ik morgen niet functioneren
  • Ik lig nu al 2 uur wakker, zo kom ik nooit aan mijn 8 uur
  • Vorige week zondag kon ik ook moeilijk in slapen
  • Ik heb alles al geprobeerd, maar kan nog steeds niet slapen
  • Dit wordt helemaal niks morgen als ik nu niet ga slapen

Herkenbaar? Deze gedachten komen veel voor en kunnen ervoor zorgen je vervolgens in vicieuze cirkel komt. Je hartslag verhoogd en je raakt gespannen. Dit zorgt ervoor dat goed inslapen nog moeilijker wordt. Maar dit is vaak niet de echte reden voor slecht slapen. Er zijn andere factoren die vaak ten grondslag liggen aan een verstoord slaapritme:

  • Fysieke klachten die belemmeren dat je echt tot rust kan komen
  • Stress en spanningen
  • Verstoord dag-nacht ritme
  • Eten wat zwaar op de maag ligt of het gebruik van alcohol
  • Psychische klachten
Slapeloosheid

Wat kan ik dan doen om beter te slapen?

Op de eerste plaats ervaart iedereen weleens moeite met slapen. Realiseer je vervolgens dat één nacht slecht slapen niet direct betekent dat je niet meer kan functioneren. Door controle te krijgen over je eigen gedachten kan je al veel bereiken in slaappatroon. Hieronder vind je een aantal andere tips die je kan gebruiken om beter te slapen:

  • Zorg voor de goede condities om te slapen. Te veel licht zorgt ervoor dat je brein actief blijft Maar ook een hoge temperatuur op je kamer kan bijdragen aan slecht slapen.
  • Doe ontspanningsoefeningen om tot rust te komen voordat je gaat slapen.
  • Onderzoek de oorzaak waarom je slecht slaapt. Ben je gespannen of gestrest en waardoor komt dat?
  • Blijf niet woelen als je niet kan slapen, doorbreek en verzet je gedachten.
  • Kijkt kritisch naar je slaapritme. Misschien ga je te laat naar bed of blijf je lang in bed liggen? Doorbreek je ritme als dit niet werkt, sta bijvoorbeeld eerder op om zo in een ander en beter ritme te komen.

Lukt het je niet om zelf tot rust te komen en ervaar je klachten door slapeloosheid? Een professional kan je helpen om meer grip te krijgen op je ritme en je tevens helpen om meer controle te krijgen over je gedachten. Om structureel je slaap te verbeteren is het belangrijk dat je klachten niet alleen onderdrukt. Grip krijgen over je gedachten en begrijpen wat voor jou nodig is om tot rust te komen, helpt je om langdurig goed te slapen.

× Neem direct contact op