Een goed functionerend zenuwstelsel

De balans tussen je hartslag en ademhaling

Hartcoherentie

Je lichaam bestaat uit een ingenieus netwerk van zenuwcellen dat met elkaar verbonden is. Hoe je functioneert en hoe je je voelt wordt voor een belangrijk deel bepaald door de werking van dit netwerk van zenuwcellen.

Je hartslag en ademhaling zijn binnen dit netwerk twee belangrijke processen. Het verbeteren van de communicatie en afstemming tussen deze processen kan je functioneren verbeteren. Om dit te bereiken kunnen we gebruik maken van hartcoherentie of hartslagcoherentie. Hartcoherentie betekent dat je hartslag synchroon met je ademhaling verandert. Je hartslag versnelt bij inademen en vertraagd bij het uitademen.

Het bereiken van hartslagcoherentie is geen kwestie van inspanning maar is veel meer een mentale oefening. Zo kunnen destructieve emoties zoals angst, woede en frustratie het ritme blokkeren en juist uit balans brengen. Ben je in staat goed te ontspannen, dan zal het meer eenvoudig zijn om coherentie te bereiken tussen je hartslag en ademhaling.

Hartcoherentie voor vitaliteit en flexibiliteit

Om deze vraag te beantwoorden is het belangrijk om iets meer achtergrond te geven over je autonome zenuwstelsel. Het autonome zenuwstelsel is een automatisch, of zoals we dat noemen niet-vrijwillig systeem dat emoties en opwinding van je lichaam regelt. Het zorgt voor impulsen die je ertoe brengen om in actie (je gaspedaal) te komen of juist te ontspannen (je rem).

Je hartslag wordt gereguleerd door dit autonome zenuwstelsel. Bij een stressvolle situatie zorgt dit systeem er bijvoorbeeld voor dat je alert bent. Je merkt dan ook dat je hartslag vanzelf omhoog gaat. Het beoefenen van hartcoherentie is een manier om je autonome zenuwstelsel te trainen en meer controle te krijgen over je rem en gaspedaal. Door deze techniek regelmatig te oefenen vormt het een flexibiliteitstraining voor je zenuwstelsel.

Versterk je functioneren bij stress en spanningsklachten

Hartcoherentie training is in opkomst de laatste jaren en wordt veel ingezet bij stress en spanningsklachten, slaapproblemen, vermoeidheid, cadiovasculaire problematiek en stemmingsproblemen. Met name bij stress en spanningsklachten krijgt het steeds meer bekendheid. De methode wordt binnen het bedrijfsleven, binnen de zorg, maar ook bij de politie steeds meer ingezet om medewerkers optimaal te begeleiden in het omgaan met spanning en het bevorderen van herstel na een ingrijpende gebeurtenis.

Hieronder een mooi filmfragment waarin de politie vertelt hoe zij gebruik maken van hartcoherentie training in hun werk.

Met de juiste begeleiding kan je eenvoudig starten met hartcoherentie training. Om de training vervolgens zelf te kunnen voortzetten heb je een hartslagsensor nodig zoals  Polar H10 of een Inner Balance. BrainNetwork biedt een compact startprogramma waarbij we je helpen om te starten met Hartcoherentie, lees meer op onze site over hartcoherentie. Op onze blog kan je ook verder lezen over andere behandelingen zoals Biofeedback die je helpen om meer balans te krijgen tussen je lichaam en brein.

× Neem direct contact op