Stil staan, voelen en dan?

In een eerdere blog hadden we het over het belang van stilstaan en daardoor voelen wat er gebeurt in je lijf maar ook wat je behoeften en grenzen zijn. Als het je is gelukt om stil te staan en te voelen, dan zul je misschien denken ’en wat nu’?

Wat je kan doen is kijken naar wat je nu nodig hebt. Daarbij kan je kijken naar je eigen gedrag, de signalen van je lijf, je gedachten en/of de omgeving in bepaalde situaties. 

Je gedrag:

Je gedrag in kaart brengen bij stress kan een mooie ingang zijn voor tijdige herkenning van stress klachten. Wat zie je jezelf doen als je stress/spanning toeneemt, ga je mopperen of trek je jezelf juist terug? Als je de stress herkent, breng eens in kaart wat je nu zelf doet of hebt gedaan wat ervoor zorgt dat je stress hebt of de stress is toegenomen. Heb je mogelijk weer ja gezegd tegen een collega terwijl je eigenlijk al teveel op je bordje had liggen. Ben ik toch weer te laat van huis gegaan en daardoor gestresst aan mijn werkdag begonnen? Heb ik toch mijn pauze weer overgeslagen? Heb ik genoeg bewogen? Toch te laat naar bed gegaan, omdat die ene opdracht nog af moest?

Je lijf:

Wat doet bijvoorbeeld je adem en hoe is het met je spierspanning. Ga na wat je lijf nodig heeft en je eigenlijk wilt vertellen. Een korte ontspanningsoefening? Een korte ademhalingsoefening (zoals bijvoorbeeld hartcoherentie)? Een rondje wandelen? Even een klein loopje? Een mini massage? Juist even zitten en niks doen? Vanavond wel een keer sporten? Welke emotie voel ik eigenlijk en waar komt dat vandaan?

Gedachten

Ga voor jezelf eens na: Hoe hoog ligt mijn lat vandaag? Wat ‘moet’ ik allemaal van mezelf? Wanneer is het goed genoeg? Wat drijft mij om door te gaan en mezelf en mijn lijf te vergeten? Waar liggen mijn prioriteiten? Wat levert het me op als ik zo doorga?

Omgeving

Ga eens na wat of wie in je omgeving ervoor zorgt dat je stress ervaart maar ook wat je zou kunnen helpen om beter/anders met stress om te gaan. Wat of wie zijn de energievreters (spanningsbronnen) en de energiegevers (energiebronnen) thuis en op je werk? Ga na wat of wie te veel tijd, energie en moeite kost. En wat levert energie op en zorgt dat je beter om kunt gaan met je spanningsbronnen. Kijk of je meer van je energiebronnen kunt aanspreken of ga na waarom de spanningsbron jou zoveel tijd, energie of ruimte kost. Sta erbij stil en kijk wat je kunt aanpassen.

Soms kan deze inventarisatie al voldoende zijn om je stress te verminderen. Zo niet, ga na wat je wilt veranderen in je gedrag en gedachten? En wat zijn de voorwaarden waaronder je dit kunt doen?

Bij BrainNetworkt kunnen we door middel van cognitieve gedragstherapie samen met jou kijken naar gedrags- en gedachtepatronen die bij jou de stress in stand houden of hebben veroorzaakt. Maar ook kijken we naar omgevingsfactoren en maken we de koppeling met je lijf (d.m.v. biofeedback en psychomotorische therapie).

× Direct contact opnemen