De kracht van cognitieve gedragstherapie

De meeste mensen hebben al wel eens van cognitieve gedragstherapie gehoord. Het is de meest gebruikte vorm van therapie in de psychologie, maar wat houdt deze behandelmethode nu eigenlijk in?

De naam geeft het al een beetje aan. In de therapie wordt er gekeken naar cognities (gedachten en overtuigingen) en gedrag. Het gaat ervan uit dat een gebeurtenis of situatie feitelijk is en voor iedereen in die zin hetzelfde. Hoe we er echter naar kijken, welke gedachten we daarover hebben, is persoonlijk en subjectief. Gedachten worden gevormd door verschillende factoren zoals bijvoorbeeld gebeurtenissen die we hebben meegemaakt, welke normen en waarde we mee hebben gekregen, wat we van anderen gezien hebben of bepaalde opvoedstijl die we genoten hebben. Gedurende ons leven vormen we overtuigingen over onszelf, over anderen en over de wereld. Het is als het ware de bril waar je doorheen kijkt. Die bril kan voor mensen verschillend zijn. 

Bij cognitieve gedragstherapie kijken we niet alleen naar cognities, maar ook naar gedrag en gevoel wat een krachtig samenspel is. Onze gedachten beïnvloeden namelijk ons gedrag en ons gedrag beïnvloed anderzijds onze gedachten. Blijf je bijvoorbeeld alleen maar thuis en zie je niemand, dan zal je er meer van overtuigd raken dat niemand met jou wil omgaan en je niet de moeite waard bent. Denk je bijvoorbeeld dat honden gevaarlijk zijn, dan zal je er met een grote boog omheen lopen.  

Bij bepaalde overtuigingen zien we vaak dat mensen gaan handelen naar wat men verwacht of denkt. Vervolgens komt die verwachting ook uit. We noemen dit selffulfilling prophecy. Als je bijvoorbeeld denkt dat je niet voldoende in je mars hebt om een bepaalde functie binnen een bedrijf te bekleden, dan zal je er ook niet op solliciteren en jezelf naar de voorgrond spelen. Op die manier krijg je dan ook nooit die functie. 

Door automatismen in het denken kunnen mensen in een negatief spiraal komen, wat beperkingen of ongemakken oplevert in het dagelijks leven. Bij cognitieve gedragstherapie nemen we het denken en de bijbehorende overtuigingen onder de loep en onderzoeken we wat de invloed van deze gedachten is op het gedrag. Door overtuigingen aan te pakken, anders te leren denken en naar situaties te kijken, kunnen we het gedrag en daarbij passend gevoel beïnvloeden. We noemen dit ook wel de cirkel van de 3 ‘g’s (gedachten, gevoel en gedrag) die we daarbij doorbreken. 

Cognitieve gedragstherapie

De kracht van cognitieve gedragstherapie zit hem in het inzicht wat het mensen geeft in welke overtuigingen ze hebben en welke invloed de overtuigingen hebben op het gevoel en gedrag. Het haalt daarmee gedrag uit automatismen en in het bewustzijn, waardoor er keuzevrijheid ontstaat. Ook komen mensen meer in contact met hun gevoel. Door stil te staan wat een situatie daadwerkelijk bij hen oproept.

Door gedrags- en denkpatronen aan te pakken en te veranderen is het mogelijk om bijvoorbeeld angstklachten, een depressie, zelfbeeld problemen, emotieregulatieproblemen en slaapproblemen te verminderen.


Wil je weten of cognitieve gedragstherapie ook iets voor jou is? Neem dan gerust contact met ons op.

Wij zijn aangesloten bij de Vereniging voor Gedrags- en Cognitieve therapieën (VGCt)

× Direct contact opnemen