Wat is faalangst en wat kan ik eraan doen?

Iedereen is wel eens bang om een foutje te maken of iets te doen waarvan je niet overtuigd bent dat je het kan. In bepaalde mate kunnen we spreken van gezonde spanning. Het zet je aan tot actie en kan een motivator zijn om net een tandje bij te zetten en het beste uit jezelf te halen. Maar wanneer deze spanning wel erg vaak aanwezig is en oploopt, verlaagt het je prestaties en zelfvertrouwen. We spreken dan van  faalangst. Je bent steeds bang om te falen.

Faalangst is een specifieke vorm van angst die altijd gebonden is aan een taak en kadert zich vaak binnen situaties waarin men moet presteren, beoordeeld wordt of denkt beoordeeld te worden. Je bent bang dat je niet voldoet aan bepaalde verwachtingen en dat je een taak laat mislukken. 

Er zijn drie soorten van faalangst: 

– angst voor schoolse zaken.

– angst voor sociale zaken.

– angst voor motorische competitieve zaken.

Faalangst ontwikkelt zich in de loop van een leven. Naarmate je je meer bewust wordt van je sociale omgeving, zal ook de faalangst zich verder ontwikkelen.

Faalangst komt dan ook voor in verschillende leeftijdsfases en in verschillende gradaties. Bij de één leidt dit tot b.v. negatieve invloed op schoolprestaties en bij de ander blijft het enigszins beheersbaar! 

Maar wanneer je te maken heb met fikse faalangst kan het erg belemmerend zijn in het functioneren en leiden tot psychische problemen en lichamelijke klachten. 

Heb ik faalangst?

Op de basisschool heeft ongeveer 1 op de 10 kinderen last van faalangst. In het middelbaaronderwijs is dit aantal verdubbelt naar 1 op de 5 leerlingen!

Mensen en kinderen met faalangst hebben vaak belemmerende gedachten zoals “Het zal wel weer niet lukken!”. De angst om te falen wordt toegeschreven aan het eigen kunnen waardoor dit een negatieve invloed heeft op het zelfvertrouwen. Hierdoor ontwikkelen mensen met faalangst vaak ook een negatief zelfbeeld!

Faalangst

Waar kan faalangst toe leiden:

– Lichamelijke klachten zoals: maag- en darmklachten, hoofdpijn, zweten en    hartkloppingen.

– Slaapproblemen

– Uitstelgedrag en vermijding

– Niet meer goed na kunnen denken; Black- out.

Wat kan ik aan faalangst doen?

Bij angst om te falen spelen gedachten een belangrijke rol. Je hebt negatieve gedachten over jezelf en de taken die je moet doen. Door inzicht te krijgen over deze gedachten en welke invloed ze hebben op je gevoel en je gedrag kan gewerkt worden aan meer helpende gedachten. Door andere gedachten neemt de angst af en krijg je meer zelfvertrouwen.  Cognitieve gedragstherapie kan je daarbij helpen. Ook ontspanningsoefeningen, zoals hartcoherentie training kunnen je helpen. Bij angst ontstaat er spanning in je lichaam. Dit kan ervoor zorgen dat je niet meer helder kan denken en dat je erg op jezelf gericht bent. Door te ontspannen kan je meer ruimte in het hoofd creëren waardoor je rustig kan nadenken en niet in volledige stress schiet. 

Heb jij zelf of misschien één van je kinderen last van faalangst, neem gerust contact met ons op. Wij kunnen helpen om de angst te verminderen.

× Direct contact opnemen