Ervarend leren met PMT voor herstel van stress en burn-out

‘Met name dat je liet zien en ervaren dat ik anderen het tempo liet bepalen, was een belangrijk inzicht’. ‘In de ‘busoefening’ werd ik me pas echt bewust van hoe streng ik voor mezelf was doordat ik ook kon voelen wat het met me deed’

Bovenstaande zinnen komen van cliënten die tijdens hun gespreks- en biofeedback sessies ook psychomotorische therapie oefeningen hebben gedaan. Hieruit blijkt  al wel hoe krachtig de psychomotorische therapie is. Maar wat is psychomotorische therapie nou eigenlijk? 

PMT bij stress en burn-out

Het is een therapie die het beste te begrijpen is als je het zelf hebt ervaren. Dit horen we dan ook van veel mensen na een oefening; ‘Ah, nu snap en voel ik pas wat je bedoelt’. Psychomotorische therapie is dan ook een ervaringsgerichte therapie. Door middel van psychomotorische therapie kun je in een methodisch opgezette leersituatie nieuwe ervaringen en inzichten op doen. Maar ook oefenen met nieuw gedrag of nieuwe gedachten toepassen. Er wordt bij BrainNetwork gebruik gemaakt van psychomotorische therapie oefeningen in een sessie als we denken dat dit van meerwaarde kan zijn voor iemands behandeling. Je kunt dan denken aan bewegings- en of lichaamsgerichte oefeningen. De meerwaarde van deze oefeningen is dat je direct kunt voelen wat er gebeurt en wat je denkt en doet. Dit soort oefeningen kunnen confronterend maar daardoor juist heel inzicht gevend zijn. In een oefening kun je niet om je gedrag heen zal je direct voelen en/of denken wat je in het dagelijks leven in soortgelijke setting ook doet of denkt. En door via het doen en ervaren over jezelf te leren maar ook nieuw gedrag of alternatieve gedachten aan te leren, spreek je ook meer delen van je brein aan. 

Zo zal iemand met stress en burn-out klachten die maar moeilijk stil kan staan dit in een oefening ook niet of nauwelijks kunnen. Iemand zal bijvoorbeeld op een balanstol alle ballen hoog willen houden, zichzelf en zijn spanningssignalen negeren of deze te laat voelen. Met alle gevolgen van dien, zoals hoofdpijn, erge vermoeidheid of overprikkeling. Het kan dan een oefening zijn om dit gedrag en de spanningssignalen in het lichaam eerst te herkennen en zich bewust te worden van belemmerende gedachten. En vervolgens te oefenen met ander gedrag (vertragen). En door nieuwe leerervaringen kan hij/zij dan ook anders gaan denken. 

Ben je door deze blog nieuwsgierig geworden over de psychomotorische therapie behandeling, of wil je graag een behandeling op basis van de psychomotorische therapie gaan volgen, neem contact met ons op voor onze behandelmogelijkheden.

× Direct contact opnemen