Burnout

Burn-out & Stress klachten

We spreken over een burn-out wanneer je fysiek en mentaal uitgeput bent doordat je langdurig onder invloed hebt gestaan van stress. Hierdoor zijn processen in je lichaam uit balans geraakt, wat zich op veel verschillende manieren kan uiten.

 

Je herkent het gevoel dat je niet meer in staat bent om terug te schakelen naar een staat van rust. Je bent continue alert. Dit gevoel wordt veroorzaakt door een overactiviteit van je brein doordat je langdurig onder druk hebt gestaan. We spreken dan over stress klachten en nog niet over een burn-out.

 

Blijf je doorlopen met deze klachten kan het tegenovergestelde gebeuren.  We spreken dan over een onder-activiteit in je brein. Je kan dan een gevoel ervaren van uitputting en het ontbreken aan energie om activiteiten te ontplooien. Je hersenen produceren veel trage activiteit waardoor je niet meer in staat bent om alles op een dag goed te verwerken. We spreken dan over een Burn-out.

 

Onze praktijk is gespecialiseerd in de behandeling van burn-out klachten doormiddel van  Biofeedback en Neurofeedback. Deze behandelingsmethode is erop gericht om de activiteit in je hersenen te trainen en de balans in je lichaam te herstellen. Onze behandeling start altijd met een stressmeting zodat we op basis daarvan de optimale behandeling voor jou kunnen samenstellen.

Voorkom dat stress klachten over gaan in een Burn-Out

 

Om te voorkomen dat stress klachten over gaan in een burn-out hebben we het speciale Back-in-balance  programma ontwikkeld. Dit is een kortdurend en effectief programma dat helpt om te voorkomen dat stress klachten uiteindelijk overgaan in een burn-out. We maken daarbij gebruik van een combinatie van Biofeedback en coaching middels Cognitieve gedragstherapie.

Kortdurende behandeling

SYMPTOMEN & OORZAKEN VAN EEN BURN-OUT

LICHAMELIJKE KLACHTEN BIJ  BURN-OUT

 

  • mentale & fysieke vermoeidheid
  • slaapproblemen
  • misselijkheid
  • hoge ademhaling & hartslag
  • duizeligheid & hoofdpijn

PSYCHISCHE KLACHTEN BIJ EEN BURN-OUT

 

  • concentratie  & geheugen problemen
  • stemmingswisselingen
  • emotioneel, snel huilen
  • angst en paniekklachten
  • nerveus / opgejaagd gevoel
  • neerslachtig en somber

Bij het ontstaan van stress en burn-out klachten wordt vaak als eerste gekeken naar werk gerelateerde factoren. Werkstress kan zeker bijdragen aan het ontstaan van verschillende stress klachten, maar is meestal niet de enige oorzaak. Ook andere factoren dragen in grote mate bij aan de ontwikkeling van deze klachten zoals:

 

  • Omgevingsfactoren
  • Ingrijpende gebeurtenissen
  • Je levensstijl
  • Persoonlijkheid

 

Uiteindelijk kan iedereen dusdanige stress klachten ontwikkelen dat dit kan leiden tot een burn-out of zelfs een depressie. Uit ervaring blijk wel dat bepaalde eigenschappen een groter risico geven op het ontwikkelen van deze stress klachten.

 

Hierbij kun je denken aan eigenschappen zoals:

Perfectionisme, veeleisend zijn voor jezelf, moeilijk nee kunnen zeggen, veel verantwoordelijkheidsgevoel en slecht kunnen relativeren.

WAT KAN JE ZELF DOEN AAN EEN BURN-OUT

 

Herken je de symptomen van burn-out & stress blijf er dan niet mee lopen. Hoe langer je denkt dat het vanzelf beter wordt en niets doet, hoe erger je klachten kunnen worden. Voor het voorkomen van ernstige klachten en het herstel van een burn-out is het belangrijk dat je de het ontstaan van je klachten onderzoekt. Je zal zelf in actie moeten komen en gewoonten moeten veranderen.

 

  • Je staat er niet alleen voor, zoek de juiste hulp bij vrienden, je werkgever en professionals
  • Onderneem activiteiten die je energie geven en waar je blij van wordt
  • Geef je grenzen aan en luister naar de signalen van je lichaam
  • Neem voldoende rust en stel je prioriteiten
  • Zorg voor gezonde voeding en beweging

Heb je vragen over burn-out wil je weten wat we voor jou kunnen doen neem contact met ons op via 030-2272365

Burn-out voorkomen

WIJ ZIJN AANGESLOTEN BIJ: