Burn-out behandeling

Burn-out & Stress klachten

Een burn-out ontstaat vaak als je een lange periode van stress en spanning ervaart. Stress en spanning vormen een reactie van je lichaam die je helpt om te reageren in bepaalde situaties of om bepaalde acties te ondernemen. Gezonde spanning is daarmee niet slecht en heeft ook een belangrijk nut. Het kan je alert maken en scherp of geconcentreerd waardoor je beter kan omgaan met bepaalde situaties.

 

Deze gezonde spanning of stress moet echter niet een blijvend gevoel zijn. Wanneer je langdurig onder spanning staat, kan je mentaal als fysiek uitgeput raken. We spreken dan vaak van stress klachten en mogelijk een burn-out. Stress klachten komen helaas vaak voor. Uit onderzoek blijkt dat bijna  1 op de 7 werkende Nederlanders met burn-out klachten, zoals oververmoeidheid, te maken krijgen. Het is belangrijk om de oorzaak van de klachten te achterhalen en deze aan te pakken om erger te voorkomen.

Test: Hoe gespannen ben jij?

Lees op deze pagina meer over de symptomen van een burn-out en de verschillende behandel mogelijkheden voor deze klachten.

SYMPTOMEN & OORZAKEN VAN EEN BURN-OUT

 

Bij het ontstaan van stress en burn-out klachten wordt vaak als eerste gekeken naar werk gerelateerde factoren. Werkstress kan zeker bijdragen aan het ontstaan van verschillende stress klachten, maar is meestal niet de enige oorzaak.  Omgevingsfactoren, ingrijpende gebeurtenissen en ook je levensstijl dragen in grote mate bij aan de ontwikkeling van deze klachten. Daarnaast bepaald je persoonlijkheid hoe je omgaat met bepaalde situaties of gebeurtenissen.  Mensen  ervaren  stress en spanning op verschillende manieren en ook de reacties van het lichaam zijn voor iedereen anders.

 

Uiteindelijk kan iedereen dusdanige stress klachten ontwikkelen dat dit kan leiden tot een burn-out of zelfs een depressie. Uit ervaring blijk wel dat bepaalde eigenschappen een groter risico geven op het ontwikkelen van deze stress klachten. Hierbij kun je denken aan eigenschappen zoals: perfectionisme, veeleisend zijn voor jezelf, moeilijk nee kunnen zeggen, veel verantwoordelijkheidsgevoel en slecht kunnen relativeren.

LICHAMELIJKE KLACHTEN BIJ  BURN-OUT

 

  • mentale vermoeidheid
  • fysieke vermoeidheid
  • slaapproblemen
  • misselijkheid
  • hoge ademhaling
  • hoge hartslag
  • duizeligheid
  • hoofdpijn
  • darmklachten
PSYCHISCHE KLACHTEN BIJ EEN BURN-OUT

 

  • concentratie problemen
  • geheugen problemen
  • stemmingswisselingen
  • emotioneel, snel huilen
  • angst en paniekklachten
  • nerveus / opgejaagd gevoel
  • neerslachtig en somber
  • nergens meer zin in hebben
  • snel overprikkeld zijn

BEHANDELING VAN BURN-OUT & STRESS KLACHTEN

 

Wanneer we spreken over een burn-out heeft je lichaam  langdurig onder invloed gestaan van stress. Hierdoor zijn processen in je lichaam uit balans geraakt, wat zich op verschillende manieren kan uiten.

 

We kunnen deze disbalans enerzijds terug zien door een overactiviteit en alertheid van je hersenen. Je bent mentaal niet meer in staat om terug te schakelen naar een bepaald gevoel van rust. Anderzijds kunnen we dit terug zien door een patroon van onderactiviteit. Meestal komt dit voor bij mensen die spreken over een gevoel van complete uitputting. Je hersenen  produceren dan veel trage activiteit waardoor je niet meer in staat bent om alles op een dag goed te verwerken. Burn-out en stress klachten gaan niet vanzelf over en vaak is het herkennen van de klachten bij jezelf een belangrijke eerste stap.

 

Tijdens het intake gesprek brengen we je klachten in kaart en bespreken we de verschillende mogelijkheden voor de behandeling. In onze praktijk zien we veel positieve resultaten van ons Back-in-balance programma. Dit  is een kortdurend programma dat helpt om te voorkomen dat stress klachten uiteindelijk overgaan in een burn-out. We maken daarbij gebruik van een een combinatie van Biofeedback en coaching middels Cognitieve gedragstherapie.  Lees hier meer over dit programma.

 

Afhankelijk van de ernst van je klachten kunnen we er ook voor kiezen om een Neurofeedback traject te starten. Na de intake maken we tijdens de eerste sessie een behandelplan op basis van een Neurofeedback EEG. Op basis van deze meting in combinatie met het klachten patroon stemmen we de behandeling af.

Neem contact op voor een intake

WAT KAN JE ZELF DOEN AAN EEN BURN-OUT

 

Herken je de symptomen van burn-out & stress klachten blijf er dan niet mee lopen. Hoe langer je denkt dat het vanzelf beter wordt, hoe erger je klachten kunnen worden. Voor het voorkomen van ernstige klachten en het herstel van een burn-out is het belangrijk dat je de het ontstaan van je klachten onderzoekt. Je zal zelf in actie moeten komen en gewoonten moeten veranderen.

 

  • Je staat er niet alleen voor, zoek de juiste hulp bij vrienden, je werkgever en professionals
  • Onderneem activiteiten die je energie geven en waar je blij van wordt
  • Geef je grenzen aan en luister naar de signalen van je lichaam
  • Neem voldoende rust en stel je prioriteiten
  • Zorg voor gezonde voeding en beweging

Voor meer informatie over de behandeling van Burn-out & stress klachten in de regio Utrecht  kan je ons bereiken op telefoonnummer 030-2272365

Burn-out voorkomen

WIJ ZIJN AANGESLOTEN BIJ: