Burn-out behandeling

Burnout & Stress klachten

Een burn-out ontstaat vaak als je een lange periode van stress en spanning ervaart. Stress en spanning vormen een reactie van je lichaam die je helpt om te reageren in bepaalde situaties of om bepaalde acties te ondernemen.

 

Gezonde spanning is daarmee niet slecht en heeft ook een belangrijk nut. Het kan je alert maken en scherp of geconcentreerd waardoor je beter kan omgaan met bepaalde situaties. Deze gezonde spanning of stress moet echter niet een blijvend gevoel zijn.

 

Wanneer je langdurig onder spanning staat, kan je mentaal als fysiek uitgeput raken. We spreken dan vaak van stress klachten en mogelijk een burn-out. Stress klachten komen helaas vaak voor. Uit onderzoek blijkt dat bijna  1 op de 7 werkende Nederlanders met burn-out klachten, zoals oververmoeidheid, te maken krijgen. Het is belangrijk om de oorzaak van de klachten te achterhalen en deze aan te pakken om erger te voorkomen.

Meer over de behandeling

SYMPTOMEN & OORZAKEN VAN EEN BURNOUT

LICHAMELIJKE KLACHTEN BIJ  BURN-OUT

 

  • mentale & fysieke vermoeidheid
  • slaapproblemen
  • misselijkheid
  • hoge ademhaling & hartslag
  • duizeligheid & hoofdpijn

PSYCHISCHE KLACHTEN BIJ EEN BURNOUT

 

  • concentratie  & geheugen problemen
  • stemmingswisselingen
  • emotioneel, snel huilen
  • angst en paniekklachten
  • nerveus / opgejaagd gevoel
  • neerslachtig en somber

Bij het ontstaan van stress en burn-out klachten wordt vaak als eerste gekeken naar werk gerelateerde factoren. Werkstress kan zeker bijdragen aan het ontstaan van verschillende stress klachten, maar is meestal niet de enige oorzaak. Ook andere factoren dragen in grote mate bij aan de ontwikkeling van deze klachten zoals:

 

  • Omgevingsfactoren
  • Ingrijpende gebeurtenissen
  • Je persoonlijke levensstijl
  • Persoonlijkheid

 

Uiteindelijk kan iedereen dusdanige stress klachten ontwikkelen dat dit kan leiden tot een burn-out of zelfs een depressie. Uit ervaring blijk wel dat bepaalde eigenschappen een groter risico geven op het ontwikkelen van deze stress klachten. Hierbij kun je denken aan eigenschappen zoals:

 

Perfectionisme, veeleisend zijn voor jezelf, moeilijk nee kunnen zeggen, veel verantwoordelijkheidsgevoel en slecht kunnen relativeren.

Test hoe gespannen je bent

LICHAMELIJKE SYMPTOMEN

 

mentale & fysieke vermoeidheid

slaapproblemen

misselijkheid

hoge ademhaling & hartslag

duizeligheid & hoofdpijn

PSYCHISCHE SYMPTOMEN

 

concentratie  & geheugen problemen

stemmingswisselingen

emotioneel, snel huilen

angst en paniekklachten

nerveus / opgejaagd gevoel

neerslachtig en somber

BEHANDELING VAN BURNOUT & STRESS KLACHTEN

 

Wanneer we spreken over een burn-out heeft je lichaam  langdurig onder invloed gestaan van stress. Hierdoor zijn processen in je lichaam uit balans geraakt, wat zich op verschillende manieren kan uiten.

 

We kunnen deze disbalans enerzijds terug zien door een overactiviteit en alertheid van je hersenen. Je bent mentaal niet meer in staat om terug te schakelen naar een bepaald gevoel van rust. Anderzijds kunnen we dit terug zien door een patroon van onderactiviteit. Meestal komt dit voor bij mensen die spreken over een gevoel van complete uitputting. Je hersenen  produceren dan veel trage activiteit waardoor je niet meer in staat bent om alles op een dag goed te verwerken. Een behandeling door middel van Neurofeedback kan zeer effectief zijn om deze disbalans te verminderen.

 

De verschillende stappen in de behandeling:

 

  1. Intake gesprek: bespreken van klachten en mogelijkheden
  2. Stress meting: meten van stress levels en hersenactiviteit
  3. Start behandeling: op basis van besproken behandelplan
  4. Evaluatie: bespreken voortgang behandeling

 

In onze praktijk zien we verder veel positieve resultaten van ons Back-in-balance programma. Dit  is een meer kortdurend programma dat helpt om te voorkomen dat stress klachten uiteindelijk overgaan in een burn-out. We maken daarbij gebruik van een een combinatie van Biofeedback en coaching middels Cognitieve gedragstherapie.

Meer informatie

WAT KAN JE ZELF DOEN AAN EEN BURNOUT

 

Herken je de symptomen van burn-out & stress klachten blijf er dan niet mee lopen. Hoe langer je denkt dat het vanzelf beter wordt, hoe erger je klachten kunnen worden. Voor het voorkomen van ernstige klachten en het herstel van een burn-out is het belangrijk dat je de het ontstaan van je klachten onderzoekt. Je zal zelf in actie moeten komen en gewoonten moeten veranderen.

 

  • Je staat er niet alleen voor, zoek de juiste hulp bij vrienden, je werkgever en professionals
  • Onderneem activiteiten die je energie geven en waar je blij van wordt
  • Geef je grenzen aan en luister naar de signalen van je lichaam
  • Neem voldoende rust en stel je prioriteiten
  • Zorg voor gezonde voeding en beweging

Heb je vragen over burn-out wil je weten wat we voor jou kunnen doen neem contact met ons op via 030-2272365

Burn-out voorkomen

WIJ ZIJN AANGESLOTEN BIJ: